vitamine b12

De voordelen van vitamine B12 voor ouderen en veganisten

Ouderen en veganisten hebben steeds vaker een tekort aan vitamine B12. Vitamine B12 is belangrijk voor een goed functionerend lichaam en kan dus goed als extra supplement genomen worden. In dit artikel kom je alles te weten over het belang van deze vitamine bij ouderen en veganisten.

Wat is vitamine B12

Vitamine B12 is een wateroplosbaar vitamine dat in verschillende vormen kan voorkomen. In de voeding wordt deze vitamine aan een eiwit gebonden, waarna het in de dunne darm gaat koppelen aan een ander eiwit, de Intrinsic Factor. Deze koppeling is belangrijk voor de opname van de vitamine in het bloed. Een tekort aan dit eiwit leidt dus ook tot een slechte opname van deze vitamine in het lichaam.

Het belang van vitamine B12

Uit een onderzoek blijkt dat 20 tot 30 % van de oudere mensen een tekort heeft aan vitamine B12. Deze vitamine is echter onmisbaar voor de hersenen en ons zenuwstelsel en kan bij oudere mensen zorgen voor een beter geheugen en een heldere geest. Daarnaast speelt het ook een rol in het vormen van rode bloedcellen, die op hun beurt instaan voor het vervoeren van zuurstof in het bloed. Een tekort aan deze vitamine kan zich dan ook uiten in bloedarmoede, afwijkingen aan het zenuwstelsel, geheugenverlies, moeheid, duizeligheid of zelfs verzwakking van de beenspieren.

Ook voor mensen die plantaardig eten is dit een belangrijk supplement. Vitamine B12 is een bacteriële vitamine en is voornamelijk afkomstig van dierlijke producten zoals vlees, vis, gevogelte, zuivel en eieren. Omdat veganisten dit proberen te vermijden is het deze groep mensen aangeraden extra supplementen te nemen.

Het is ook te vinden in plantaardig voedsel zoals in zeewier en algen, maar een significant deel hiervan is niet actief en wordt niet goed opgenomen in ons lichaam.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Hoeveel van deze vitamine mag je nu dagelijks als supplement innemen? Voor volwassenen komt dit neer op 2,8 mcg, terwijl dit voor kleine kinderen 0,7 mcg per dag is. Vitamine B12 wordt opgeslagen in de lever en het is belangrijk deze voorraad op peil te houden door de inname van een supplement.

Een teveel aan vitamine B12 heeft geen nadelige gevolgen. Ons lichaam zorgt er namelijk voor dat er niet te veel van deze vitamine opgenomen wordt uit het maag-darmkanaal.